عرفان

هر آنچه که شما درخواست کنید را در این وبلاگ شخصی خواهید یافت

عرفان

هر آنچه که شما درخواست کنید را در این وبلاگ شخصی خواهید یافت

مطالب خواندنی

مراقبت
http://aftab.ir/articles/religion/theosophy/c7c1223616916_care_p1.php
مراقبت داستان همیشگی عرفان ما بوده است، پند پدرانمان از دیرباز. اینک انبوه نوشتاری است مانده از پی قرن‌ها که بر آنها چیزی بیفزاییم و گر نه سر خویش گیریم.

 

عرفان و هنر، نزد عطار  

http://aftab.ir/articles/religion/theosophy/c7c1225194337_theosophy_p1.php

حکمت عرفانی عطار در سنت عرفانی و دوران معاصر 

  

راه رسیدن به مقامات معنوی  

http://aftab.ir/articles/religion/theosophy/c7c1224152259_spirituality_position_p1.php

 از عارفی پرسیدند: راه رسیدن به مقامات معنوی چیست؟ گفت چشم بر خود و دنیا بستن؛ چه اگر خود و یا دنیا را ببینی، سقوط کنی. بی گمان آن چه سد راه آدمی در رسیدن به همه کمالات انسانی است، خودبینی و دنیاخواهی است. 

 

عقل و عشق از دیدگاه عارفان  

http://aftab.ir/articles/religion/theosophy/c7c1224152160_love_reason_theosophy_p1.php

 

 مستم ز شراب عشق مستم وزعقل عقلیه جوی جستم تا من گل عشق را بچیدم صد خار به چشم عقل خستم 

 

 

پائولو کوئیلو، عرفان یا تسهیل سلطه
 http://aftab.ir/articles/religion/theosophy/c7c1223620736_paulo_coelho_p1.php

کوئیلو گرایش مردم جهان به عرفان در دنیای فعلی را خوب دریافته است و گرایش‌های شدید معنوی و عرفانی در آثارش موج می زند. اندیشه‌ی وی را نمی توان در عرفان مسیحی خلاصه کرد بلکه آشکارا از برخی اندیشه‌های اسرار آمیز و آمیخته با سحر عرفان سرخ پوستی تاثیر پذیرفته است 

 

ریاضت  

 http://aftab.ir/articles/religion/theosophy/c7c1223121839_theosophy_p1.php

 «ریاضت» یعنی تمرین 

 

در ستایش عشق زمینی  

 http://aftab.ir/articles/religion/theosophy/c7c1223121450_love_earth_p1.php

در فرهنگ ما مسأله‌ی زن همیشه واجد پیچیدگی ناهنجار و دل‌آزار و نفاق‌آلودی بوده است. از سویی سخن درباره‌ی عشق به زن تحریم شده بود و از سویی دیگر در دل و نهان بیش‌ترین وقت و انرژی را از مردان ما می‌ستاند. 

 

صوفیگری در پوستین عرفان !
http://aftab.ir/articles/religion/theosophy/c7c1222761196_ramezan_moon_p1.php
بازار عرفان های کاذب چندی است که داغ است . هر سال ماه مبارک رمضان که فرا می رسد اصحاب این بازار زمینه را بیش از هر زمان دیگر فراهم می بینند و به آن بیشتر دامن می زنند...
نگاهی به عرفان در اندیشه امام خمینی (ره)
http://aftab.ir/articles/religion/theosophy/c7c1221638848_imam_khomeini_p1.php
برادران و خواهران گرامی؛ حضرت امام(ره) در طول حیات خود با جدیت تلاش کرد تا چهره تابناک اسلام اصیل را نمایانده، زنگارها و انحرافات چند صد ساله را از آن بزداید.
عرفان معنویت گرا و عبودیت محور
http://aftab.ir/articles/religion/theosophy/c7c1221297471_theosophy_p1.php
عرفان ناب اسلامی، «عرفان زندگی» است که در آن تهذیب و سلوک معنوی با زیست در جامعه و ایجاد ترابط و تعامل مبتنی بر «خدا باوری» تأیید و تأکید شده است که معنویت و جامعه و سلوک و سیاست با هم در تعارض نیستند، بلکه متن قرآن، احادیث اسلامی و سیره اهل بیت(ع) حاوی و حامل معارفی اساسی در خدمت به خلق، ...
تاملی بر معنای عرفان حقیقی
http://aftab.ir/articles/religion/theosophy/c7c1219909139_theosophy_actual_p1.php
«موتوا قبل ان تموتوا» این حدیث پیامبر اکرم (ص) را بارها شنیده‌ایم یا در کتب‌های مختلف حدیثی یا تفسیری خوانده‌ایم. حال سوالی در ذهن ایجاد می‌شود که چگونه ممکن است انسان بمیرد، قبل از آنکه زمان و موعد مرگش فرا نرسیده است؟
رجاء
http://aftab.ir/articles/religion/theosophy/c7c1219737049_theosophy_p1.php
در مقابل خوف، «رجاء» یکی از مراحل سیر و سلوک است.
نگاهی به زندگی شیخ حسنعلی نخودکی
http://aftab.ir/articles/religion/theosophy/c7c1219575398_hassan_ali_nokhodaki_p1.php
حضرت آیة الله حاج شیخ حسنعلی اصفهانی نخودکی در نیمه ماه ذیقعده سال ۱۲۷۹ ه.ق در اصفهان به دنیا آمد. علوم مقدماتی را از پدر و معلمان دیگر فرا گرفت و زیر نظر استاد بزرگوارش حاج میرزا محمد صادق که از بزرگان عرفان اسلامی بود، تربیت معنوی و الهی دید.
عشق در عرفان اسلامی
http://aftab.ir/articles/religion/theosophy/c7c1219477624_theosophy_islam_p1.php
در نظام اصالت ماهیت، ذهن می‌تواند با ماهیتها ارتباط برقرار کند. اما در نظام اصالت وجود، وجود یک امر واقعی و عینی بوده و هرگز قابل انتقال به ذهن نیست. در نتیجه فقط با مفاهیم انتزاعی سر و کار خواهد داشت. طبعاً برای رسیدن به واقعیت، راه و روش دیگری باید در پیش گرفت که همان سیر و سلوک است.
قلمروی عرفان
http://aftab.ir/articles/religion/theosophy/c7c1219148713_theosophy_p1.php
عرفان را دریچه ای از دل به حقیقت خوانده اند که عارف را از حضیض ناسوت، به سپهر بلند وحدت و شهود و فنا سوق می دهد. از این منظر عرفان تجربه ای است شخصی و علی الظاهر غیر قابل تعلیم.
قلمروی عرفان
http://aftab.ir/articles/religion/theosophy/c7c1218755685_theosophy_p1.php
پژوهشی پیرامون نسبت عرفان و سیاست
نقد و بررسی ادله وجوب «وجود مطلق» در عرفان  
http://aftab.ir/articles/religion/theosophy/c7c1218628391_theosophy_p1.php
حق تعالی به عنوان "وجود مطلق" مطرح است و منظور از اطلاق همان اطلاق سعی است که عنوان حاکی برای آن وجود بی قید است.
عشق، زیبایی و حیرت
http://aftab.ir/articles/religion/theosophy/c7c1218359228_love_p1.php
در سپهر عرفان ابن عربی باید متفطن و بهوش بود که هرگاه پرسش از چیستی اشیا به میان می‌آید، نباید هرگز در انتظار پاسخ منطقی بود.(۱) به خصوص در ساحت دوست داشتن و عشق، که گرچه وی مباحی بسیاری را مطرح می‌کند و جنبه‌های متافیزیکی و روان‌شناختی عشق را به کندوکاو می‌نشیند اما هیچگاه آن را تعریف منطقی نمی‌کند.
جهانشمولی عرفان اسلامی
http://aftab.ir/articles/religion/theosophy/c7c1218272645_theosophy_islam_p1.php
این که کسانی اصرار می‏ورزند که عرفان اسلامی از قید و بند (۱) دین آزاد است تا اندازه‏ای بدین سبب است که تصور می‏کنند که جهانشمولی آن در خطر است.
اصالت عرفان اسلامی
http://aftab.ir/articles/religion/theosophy/c7c1218097253_theosophy_islam_p1.php
مرا به عمق دریای یکتایی نامتناهی‏ات وارد کن
نظریه انسان کامل از عرفان ابن عربی تا عرفان امام خمینی
http://aftab.ir/articles/religion/theosophy/c7c1218093541_theosophy_p1.php
امـام خمینـی نه تنها نسبت ایـن نظریه و بحث ولایت در انــدیشه شیعی را بـه طـور دقـیق در آثار خـود بازتـابـانـده بلکه نقـش آفـرینیهای بـنـیـادیـن انـسـان کـامل را در عینیت جامعه و نیز رابطه ولایت عـرفانـی و فقهی را بـویژه در آخـریـن سالهای حیات پربار خود شرح داده است.
عرفان‌های سکولار
http://aftab.ir/articles/religion/theosophy/c7c1217154192_theosophy_p1.php
عرفان‌های وارداتی یا عرفان‌های انحرافی یا عرفان‌های سکولار، عناوین متفاوت و اسم‌هایی با معانی متنوع هستند که هر کدام می‌توانند به ویژگی‌ها و ابعادی از یک جریان تازه‌ که شاید چهار دهه است در غرب شروع شده و کل دنیا را هم دربر گرفته، اشاره ‌کنند.
عرفان اجتماعی راه تحصیل کمالات
http://aftab.ir/articles/religion/theosophy/c7c1216883754_theosophy_p1.php
پیامبرانی که از طرف خداوند پیام رسانی می کنند کسانی هستند که مجموعه کامل بینشی و نگرشی آنان می تواند انسان را به عنوان فرد و یا عضوی از جامعه به کمال نهایی برساند و همه ظرفیت ها و توانمندی های او را بروز و ظهور بخشد.
جهانشمولی عرفان اسلامی
http://aftab.ir/articles/religion/theosophy/c7c1215420820_theosophy_islam_p1.php
بر اساس آموزه اسلامی، کمال الهی ترکیبی از صفات جلال و جمال است؛ و عرفان اسلامی، بنا به توصیف بسیاری از عرفای مسلمان، متحقق شدن به این صفات الهی است، که به معنای پیرایش روح است از محدودیت‌های انسان هبوط کرده، و از عادات و پیشداوری‌هایی که طبیعت ثانویه شده‏اند.
شهود صدرایی؛ عقلانی یا عرفانی؟  
http://aftab.ir/articles/religion/theosophy/c7c1215344230_intuition_p1.php
بنیان اندیشه صدرالمتالهین در حکمت متعالیه را معارف شهودی را معارف شهودی وی فراهم می آورد.در سنت فلسفی - دینی اسلامی، جان آدمی مستعد دریافت حقایق علمی از مبادی عالیه عالم است.
عطار نیشابوری میان ابن سینا و مولانا
http://aftab.ir/articles/religion/theosophy/c7c1215344230_intuition_p1.php
عارف شهیر و شاعر سترگ ایرانی فریدالدین عطار نیشابوری، شخصیتی کم شناخته شده نیست، او به جهت خلق آثار ماندگاری چون «منطق‌الطیر»، «تذکره الاولیاء»، «الهی نامه»، «اسرارنامه» و آثاری دیگر، در گذر زمان همواره مورد توجه قرار گرفته و با شعرها و سروده‌های ناب و معرفتی خویش، در جایگاه پرارج یکی از والامقام‌ترین عارفان ایران زمین خوش نشسته است.
عرفان یا تصوف
http://aftab.ir/articles/religion/theosophy/c7c1213615747_theosophy_p1.php
پاسخی به مقالة «پارادکس تصوف نزد اساتید و شاگردان ملاصدرا»
تحقیقی پیرامون تصوف و عرفان اسلامی
http://aftab.ir/articles/religion/theosophy/c7c1213615747_theosophy_p1.php
حمد و ستایش مر خدایی راست که بندگان خویش را وسیله ای برای درک ذات متعالی اش، جز اظهار عجز و فروتنی در مقام این درک و شناخت، عطا نکرده است. ‌ از ابوحفص پرسیدند صوفی کیست ؟ پاسخ داد: صوفی کسی است که نپرسد صوفی کیست. ‌ در سالهای اخیر کتب زیادی درباره تصوف و حیات معنوی در اسلام به چاپ رسیده است.
رویکردی جدید به‌ عرفان در آغاز هزاره سوم
http://aftab.ir/articles/religion/theosophy/c7c1213615217_theosophy_p1.php
عرفان در لغت به معنی شناختن است، به معنی علم یعنی دانستن همهست، و گاهی هم لفظ «علم» اعلم از عرفان، ذکر می‌گردد.
عطار، تصوف و اسماعیلیه
http://aftab.ir/articles/religion/theosophy/c7c1213474760_attar_p1.php
همان طور که از تخلصش «عطار» برمی‌آید، و اشارات بسیاری که می‌توان از آثار معتبرش(۲) گرد آورد، او در شهر خود به عنوان داروسازی حاذق مشهور بوده است.
فرازهایی از حیات و عرفان حاج میرزا جواد ملکی تبریزی سالک مستقیم
http://aftab.ir/articles/religion/theosophy/c7c1212925503_javad_maleki_tabrizi_p1.php
خاندان ملکی از طوایف مشهور تبریزند، نیاکان آنان از نواحی شمالی کشور افغانستان به آذربایجان مهاجرت کرده و در این دیار اقامت گزیده اند، از این طایفه شخصیت هایی فرزانه و اهل علم و ادب برخاسته اند، از جمله آیت الله میرزا علی اصغر ملکی تبریزی که در زمره استادان حوزه علمیه نجف اشرف بوده و علامه طباطبایی از محضرش بهره برده است.
پارادکس تصوف نزد اساتید و شاگردان ملاصدرا
http://aftab.ir/articles/religion/theosophy/c7c1212731891_theosophy_paradox_p1.php
آن بخش از تاریخ اسلام در ایران که بیش از همه در شئون نظری و عملی ایرانیان تأثیر داشته، تصوف و تشیع است. درست است که در مقام هم‌دلی، میان صهیب رومی، سلمان فارسی و بلال حبشی که جان و دلشان منوّر به نور اسلام شده بود، فرقی نیست ولی بی‌شک نسبتی که ایرانیان با معونیت اسلام (ولایت) برقرار کردند، نسبت خاصی بود که موجب شد پیامبر اکرم سلمان را از اهل بیت معنوی خویش بخواند.
عرفان و تصوف
http://aftab.ir/articles/religion/theosophy/c7c1212405848_theosophy_p1.php
برخی این اصطلاح را معرب (sophos) یونانی می دانند تصوف پیام معنوی پیامبر و مجاهده شخصی برای تجربه وجوب آن از طریق مکاشفه مضمون وحی قرآنی است. معراجی که در اثنای آن پیامبر به اصرار الهی علم پیدا کرد نمونه ای از تجربه است که صوفیان به نوبه خود برای نیل به آن به مجاهده پرداختند.
اجازه دهید الگویم را خودم انتخاب کنم!
http://aftab.ir/articles/religion/theosophy/c7c1211613872_theosophy_p1.php
باید همان محافل انس و نورانیت و برادری و وحدتی که در میدانهای نبرد و در جبهه بوده است و همان ارتباط معنوی که میان شما و روحانیون عزیز برقرار بوده، به مجامع داخلی و به همه محیطهای سیاسی و اجتماعی و نظامی کشانده شود؛ تا انقلاب اسلامی ما از خطر آفتها و تفرقه ها و بی تفاوتیها محافظت گردد و مبادا که این سرمایه های عظیمی که محصول سالها تجربه و تلاش در عسرتها و فراز و نشیبها بوده است، در مسیر زندگی روزمره، به فراموشی سپرده شود
مکاشفه و تجربه دینی
http://aftab.ir/articles/religion/theosophy/c7c1211355505_theosophy_p1.php
در متون اسلامی، مکاشفه و شهود به عنوان یکی از منابع معرفت تلقّی می گردد. عرفای اسلامی به نقش معرفتی این منبع توجه کرده اند. بعضی از آنها از نقش دیگر منابع شناخت، همچون عقل، غفلت نموده اند و تا آنجا پیش رفته اند که پای استدلالیان را چوبین دانسته‌اند. (بررسی رابطه مکاشفه در عرفان اسلامی و تـجربه دینی در عرفان و فلسفه غـربی)
عرفان حقیقی، عرفان‌های دروغین
http://aftab.ir/articles/religion/theosophy/c7c1211295217_theosophy_p1.php
ایجاد دکان تصوف و درویشی از دیر زمان در جامعة ما رواج داشته و به موازات عرفان ناب جلو آمده است و فرقه‏های متعدد دراویش و صوفی در جای جای جامعه ما رونق داشته است و چون رسیدن به عرفان ناب سخت است،تصوف حیله‏گرانه از رونق بیشتری برخوردار شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد